Hoe databeheer en digitalisering overheidsdiensten efficiënter zullen maken

De digitale transformatie van de samenleving is een van de vele maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Overheden, steden, gemeenten, en de hele openbare sector zijn zich bewust van het feit dat diensten efficiënter en effectiever moeten worden. In dit digitale tijdperk zijn mensen klaar voor innovaties. Als we willen slagen, hebben we echter nood aan beter databeheer en snellere digitalisering.

Overheden hebben intussen tal van mogelijkheden om anders te gaan werken. De technologische revolutie heeft voor een breed gamma aan tools gezorgd om efficiënter te functioneren. Maar er blijft wel veel ruimte voor verbetering. België staat momenteel op de 27ste plaats in de e-Government Development Index van de Verenigde Naties. We hinken ver achter op de Scandinavische landen zoals Denemarken, Zweden en Finland.

Onze buurlanden Frankrijk (9de), Duitsland (12de) en Nederland (13de) staan blijkbaar ook al verder in het digitaliseren van hun diensten. Een ander land dat België ver in z’n schaduw laat, is Estland. Niet voor niets spreken mensen soms van E-stonia. De Baltische staat heeft immers de meest geavanceerde digitale maatschappij ter wereld.

 

“Estland heeft de meest geavanceerde digitale maatschappij ter wereld.”

 

De grootste vooruitgang is geboekt door het gebruik van data en analyse te verbeteren. Op het Curiosity Forum zal ik daarom op deze materie inzoomen door naar de beste voorbeelden uit andere landen te kijken. De focus ligt op drie domeinen: logistiek, mobiliteit en e-government.

E-stonia

Estland heeft een efficiënt, veilig en transparant digitaal ecosysteem ontwikkeld, waarmee zowel de overheid als de burgers tijd en geld besparen. Zo dient bijvoorbeeld 95% van de Esten de belastingbrief elektronisch in. E-tax is de meest eenvoudige en snelste manier geworden, omdat het amper drie tot vijf minuten duurt om alles in te vullen. En ook daarna worden de belastingen zelf in slechts één click betaald.

De gezondheidssector van Estland is eveneens grotendeels gedigitaliseerd. Artsen en patiënten hebben altijd en overal toegang tot medische bestanden. Ongeveer 95% van alle medische gegevens zijn gedigitaliseerd en online te raadplegen. Blockchain verzekert de integriteit en veiligheid van de data. Op die manier kan de overheid preventiever optreden. Artsen zijn ook beter geïnformeerd, waardoor ze betere diagnoses kunnen stellen.

Antwerpen

Op het vlak van mobiliteit zijn de Nederlandse spoorwegen het perfecte voorbeeld van een door data gedreven bedrijf. Ze verzamelen gegevens over het technische onderhoud van treinen, routes van passagiers, en de stroom van klanten in stations. Dat leidt tot betere communicatie, de optimalisering van diensten voor reizigers, doeltreffendere campagnes, etc.

 

In de logistieke sector is de haven van Antwerpen een interessante case.

 

In de logistieke sector is de haven van Antwerpen een interessante case. Technologische start-ups en grote logistieke bedrijven werken er samen om hun efficiëntie te verbeteren door data te digitaliseren en met de hele gemeenschap via een digitaal platform te delen. Na de Brexit, die een invloed zal hebben op de douanecontrole en de administratie in de Antwerpse haven, zal dit een waardevolle investering blijken.

De douane kan ook gegevens met privéspelers uitwisselen, waardoor het logistieke proces transparanter en vlotter wordt. Op die manier is het ook gemakkelijker om fraude te ontdekken.

Waarom Growth Inc. deelneemt

We moeten ons vandaag voorbereiden op de uitdagingen van morgen. Dat is precies waarom Growth Inc aan het Curiosity Forum deelneemt. Deze manier van denken komt overeen met het werk dat we doen. SAS heeft de tools en de oplossingen om een grote hoeveelheid data te beheren en te digitaliseren. Mijn track zal tonen hoe we ze kunnen gebruiken om de publieke sector efficiënter te laten functioneren.

Growth Inc is een strategisch communicatiebedrijf in Antwerpen. Communicatie gaat voor ons verder dan alleen de juiste boodschap via het juiste medium brengen, zoals bij klassieke PR het geval is. Het gaat er niet alleen om aandacht te vestigen op bedrijven, maar ook over hoe ze een blijvende impact kunnen hebben op onder andere de pers, de politiek, de publieke opinie en belangengroepen – en op belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals de klimaatverandering, de vergrijzing en de digitale revolutie.

Wil je ontdekken hoe jouw regering dankzij digitalisering zou kunnen verbeteren? Doe dan mee met 1.000 gelijkgestemde mensen op het Curiosity Forum!

 

Dit is een ingezonden bijdrage van Olivier Van Horenbeeck, Managing Partner bij Growth Inc. Hij is keynote speaker op het Curiosity-evenement van SAS.