Digitalisering is een manier van denken

Mijn volledige keynote op SAS Curiosity is gewijd aan het idee dat nieuwsgierigheid aanzet tot innovatie. ‘Breng de buitenwereld naar jouw organisatie en pas jouw organisatie overeenkomstig aan’, dat is de kernboodschap van mijn verhaal, dat ook over blockchain, Middeleeuwse kathedralen en zelfs wat oosterse filosofie gaat.

Laten we beginnen met een algemeen bekende waarheid: de sleutel om te overleven in deze snel veranderende wereld is begrijpen wat jouw klant wil en ervoor zorgen dat jij dit aan hem kunt leveren. In het algemeen betekent dit dat je de vinger aan de pols van de maatschappij moet houden en jouw organisatie overeenkomstig moet aanpassen.

Gehinderd door patronen en procedures

Sommige (openbare en particuliere) organisaties zullen zware moeilijkheden hebben om dit te doen, omdat ze gehinderd worden door patronen en procedures die hen weerhouden flexibel te reageren op nieuwe situaties. Door hun statische en starre houding kunnen ze een slachtoffer van oorlogen in het gedigitaliseerde tijdperk worden.

Denk aan Nokia, dat weigerde te geloven dat de smartphone de wens van de klant was, eerder dan een nog beter Nokia-toestel. Denk aan hoe Kodak niet kon begrijpen dat het niet om de kwaliteit van een analoog of digitaal beeld ging, maar om het plezier om uw foto’s met iedereen te delen in plaats van ze in een fotoalbum op te bergen.

 

“Door hun statische en starre houding kunnen ze een slachtoffer van oorlogen in het gedigitaliseerde tijdperk worden.”

 

Enkele van de meest geweldige eeuwenoude kathedralen zijn de perfecte voorbeelden van hoe innovatie en nieuwsgierigheid het eindresultaat beïnvloeden. Een kathedraal bouwen duurde bijna altijd verschillende jaren. Tijdens die periode reisden de architecten vaak door Europa om zich te laten inspireren door gebouwen en architecten in andere landen. Bij hun terugkeer was de constructie van hun kathedraal vaak maar halverwege. Ze voegden dan vaak een aantal elementen uit andere stijlen toe. En zo creëerden ze een paar van de mooiste gebouwen ter wereld, die niet echt tot één bepaalde stijl kunnen worden gerekend.

Ook met data

Zo moeten organisaties vandaag ook met data omspringen: nieuwe datasets ontdekken, en in plaats van te proberen om ze in bestaande algoritmes te forceren, die toch weer tot meer van hetzelfde zullen leiden, zouden ze moeten zoeken naar nieuwe manieren om data te combineren. Dat zou pas echt tot innoverende resultaten leiden. Zo zou je ook AI (Artificiële Intelligentie) moeten bekijken: niet als een verbeterde versie van BI (Business Intelligence), waarbij dezelfde logica op verschillende en meer data wordt toegepast, maar als een kans om datasets in nieuwe patronen te combineren.

AI is net zoals het menselijk brein in staat om zulke nieuwe patronen te creëren. En het succes van jouw AI-strategie zal bepaald worden door de hoeveelheid creativiteit die je in deze nieuwe patronen kunt steken.

“Het succes van een AI-strategie wordt bepaald door de hoeveelheid creativiteit die je in deze nieuwe patronen kunt steken.”

Jouw organisatie digitaliseren gaat niet over het digitaal maken van oude patronen, maar over het ontwikkelen van nieuwe patronen. Het is niet de bedoeling jouw oude manier van denken aan nieuwe technologieën op te leggen, maar om nieuwe algoritmes te ontwerpen, die zullen leiden tot een niveau van nieuwsgierigheid en innovatie dat geen enkel menselijk brein ooit zou bereiken.

Van West naar Oost

Uiteindelijk draait ons digitale tijdperk rond het creëren van een radicaal nieuwe manier van denken over de wereld. Richard Nisbett legt in zijn bestseller ‘The Geography of Thought’ uit dat onze westerse manier van denken zich focust op mensen en voorwerpen, terwijl Aziaten zich meer toespitsen op wat die twee met elkaar verbindt. In dit nieuwe tijdperk winnen de organisaties die zich ook op die connecties focussen: Uber verbindt passagiers met chauffeurs, Airbnb verbindt reizigers met logeerplaatsen, enzovoort.

Maar wat winnende organisaties meer dan om het even wat kenmerkt: hun meedogenloze leergierigheid en gretigheid om te innoveren op basis van wat hun nieuwsgierigheid hen heeft geleerd.

Meer weten? Dan heb je net een goede reden gevonden om ons te bezoeken op ons Curiosity forum. Niet twijfelen, sluit je op 13 juni aan door hier te registreren.

 

Dit is een ingezonden bijdrage van Rik Vera, auteur van ‘Managers the day after tomorrow’. Hij is keynote speaker op het Curiosity-evenement van SAS.