Google+ blaast laatste adem maar verrijst binnenkort in G Suite

Vanaf nu begint Google stelselmatig accounts en pagina’s te wissen van particuliere Google+-accounts. G Suite-gebruikers kunnen Google+ wel blijven gebruiken en mogen binnenkort nieuwe features verwachten.

Google maakte in oktober 2018 bekend dat het de stekker trok uit zijn sociale netwerk, dat in 2011 van start ging. Aanvankelijk was de sterfdatum voor augustus 2019 vastgelegd. Eind december 2018 besloot Google die deadline naar voren te schuiven na de ontdekking van een nieuw datalek. Vanaf vandaag is het helemaal gedaan met de consumentenversie van Google+.

Indien je website gebruik maakt van een Google+ loginknop, moet je naar een alternatief op zoek. Google adviseerde ontwikkelaars dan ook om tegen einde januari hun in-app-authenticatie te migreren naar Google Sign-in. Google raadt ontwikkelaars ook aan om tijdig alle relevante Google+-codes te verwijderen van websites en apps.

G Suite

Google start met consumentenaccounts te verwijderen vanaf nu. G Suite-gebruikers blijven wel toegang krijgen tot Google+ in een beperkte vorm:

  • In zoekresultaten van Google+ die niet zijn beperkt tot het domein zien G Suite-gebruikers alleen privécommunities buiten hun domein als ze er lid van zijn.
  • Er kunnen geen nieuwe collecties meer worden gemaakt. Bestaande collecties blijven bewaard. Er kan geen content meer worden toegevoegd aan een collectie die niet is beperkt tot het domein.
  • Nieuwe kringen maken is niet meer mogelijk. Mensen zonder Google+ account kunnen niet meer worden toegevoegd aan bestaande kringen. Een post delen in een kring lukt ook niet meer.
  • Niet-G Suite-gebruikers worden uit kringen verwijderd. G Suite-gebruikers kunnen hun kringen nog wel verwijderen.
  • Als een G Suite-klant voorheen zijn abonnement opzegde, konden bepaalde klanten (bijvoorbeeld G Suite for Education-klanten) Google+ blijven gebruiken. Als een G Suite-klant zijn abonnement opzegt nadat deze wijziging is doorgevoerd, wordt alle content van deze klant verwijderd uit Google+.

Nieuwe Google+

Binnenkort krijgt Google+ een tweede leven binnen G Suite. Google wil zijn sociale netwerk opnieuw lanceren voor bedrijven om informatie- en bedrijfssilo’s te overbruggen. Het nieuwe Google+ wordt een collaboration tool met diverse administratierechten voor centraal beheer. Er zit ook een analytics-luik in om engagement en andere parameters na te kijken.

 

 

Het nieuwe platform krijgt een uitgebreide adminconsole voor bedrijven die verschillende permissies hanteren. Zo kan je diverse groepen aanmaken en zelf bepalen wie toegang krijgt. Google+ krijgt ook uitgebreide analytics-software mee zodat afdelingshoofden engagement kunnen meten van werknemers en posts kunnen modereren.

Google+ wordt in G Suite geïntegreerd en gaat de concurrentie aan met Slack, Teams en Workplace by Facebook. Bovendien is er ook nog Googles eigen Hangouts dat een nieuw zakelijk leven heeft gekregen binnen G Suite. Google geeft weinig informatie over potentiële synergieën tussen beide.

Om zich te diversifiëren, maakt Google+ gebruik van tags om eenvoudig onderwerpen en discussies te vinden en te volgen. Google gaat een heleboel nieuwe functies de komende periode uitrollen, maar het valt af te wachten hoeveel mensen het ook effectief zullen gebruiken in G Suite en hoe sterk de integratie met Hangouts zal zijn. Op de consumentenmarkt heeft Google de neiging om steeds nieuwe platformen te lanceren (Google Allo, Google Duo, Hangouts) naast andere opties, meestal zonder succes omwille van dubbele functionaliteit. Die fout mag het nu niet maken in G Suite.

Gerelateerd: Google verhoogt G Suite-prijzen voor de allereerste keer