Orange CEO: ‘We zullen nog sterk groeien op de zakelijke markt’

Hoe sterk worstelt Orange met de zakelijke markt? Is fiber belangrijk in de (nabije) toekomst en wat staat er in de steigers? Wanneer komen de internet-only-abonnementen en hoe sterk kan Internet of Things (IoT) en Machine 2 Machine (M2M) nog groeien? We fileren de CEO van Orange België.

We ontmoeten Michaël Trabbia net nadat hij positieve jaarresultaten heeft kunnen presenteren. Overal groei met klinkende cijfers zorgen ervoor dat we een glimlachende CEO voor de microfoon krijgen. De focus van de jaarcijfers gaat dikwijls naar resultaten in de consumentenmarkt. Wij graven dieper met hem om de zakelijke markt te analyseren.

Wanneer we naar het marktaandeel van Orange vragen in België op de zakelijke markt, is Trabbia onmiddellijk diplomatisch. “We zijn daar belangrijk in, maar die markt wordt heel sterk gedomineerd door Proximus historisch gezien. Er is marge voor progressie en voor ons is het een belangrijke prioriteit.” Orange ziet vooral veel groei binnen internet en mobiel omdat die combinatie steeds belangrijker wordt.

B2B-ambities

Voor Trabbia is het belangrijk om ambities te hebben in 2019 wat betreft de zakelijke markt. Daarvoor moet Orange eerst het distributienetwerk (aparte B2B-winkels) en bijhorende diensten verder uitbreiden. “We hebben ons ook meer gespecialiseerd in ICT-oplossingen. Denk daarbij aan Unified Communications (UC), cloud en cybersecurity.”

 

“We hebben ons ook meer gespecialiseerd in ICT-oplossingen. Denk daarbij aan UC, cloud en cybersecurity.”

 

Hij bedrukt dat Orange Business Group een belangrijke troef is in Europa waar Orange België gebruik van kan maken. Op dit ogenblik bekijkt Trabbia met Orange Group of ze Orange Cyber Defence breder aan te bieden. “Orange Cyber Defence is een belangrijke leider binnen Europa op vlak van cyberveiligheid. Vandaag bieden we het enkel aan bij heel grote klanten. Wij willen die oplossingen industrialiseren voor kmo’s. Het resultaat moet een oplossing zijn die simpel is, voor noden die groeiend zijn”, zegt Trabbia enthousiast.

Op de vraag rond marktaandeel geeft Trabbia niet graag cijfers. In Vlaanderen is de markt heel actief volgens hem. “Binnen SOHO is Proximus uitermate dominant. Wij zijn daar al langer actief op de mobiele markt en Telenet komt als kleine actor opzetten. Orange is een solide nummer twee.” Op de vraag rond cijfers van vaste internetabonnementen, blijft het stil. Ze zijn groeiend volgens hem.

Internet-only

Trabbia gelooft wel dat een internet-only-abonnement kan helpen om de zakelijke markt beter te bedienen. “Tv is niet echt boeiend voor B2B-klanten. Vandaag kunnen we voor heel grote klanten wel een internet-only-abonnement voorstellen. Dat mogen we doen van Telenet. We willen het internet-only-abonnement tegen de zomer breed beschikbaar maken voor iedereen.”

Orange werkt vandaag nauw samen met Telenet én Proximus, omdat het zelf geen eigen kabel- of glasvezelnetwerk heeft in België. De kabelabonnementen die je van kan nemen, lopen over de kabel van Telenet en worden volledig beheerd door hen. Dat wringt een beetje bij Trabbia.

 

trabbia orange ceo

 

“We willen ons eigen materiaal daar neerzetten. Zelf een kabelnetwerk leggen is niet onze ambitie, maar we willen graag de begin- en eindpunten kunnen controleren. Vandaag gaat dat niet met Telenet, wat betekent dat we sterk van hen afhankelijk zijn op vlak van netwerkprestaties en betrouwbaarheid.”

Via Proximus kan Orange zowel VDSL als fiber aanbieden aan zijn klanten. VDSL bieden ze maar bij een beperkt aantal klanten aan. Fiber komt eraan, maar er is nog geen commerciële datum afgesproken om het uit te rollen. “Er zit zeker geen rem op de fibersamenwerking met Proximus”, benadrukt Trabbia. “Er zijn nog enkele punten waar we overeen moeten komen. Denk daarbij aan bepaalde SLE’s die belangrijk zijn voor bedrijven. Omdat Proximus de begin- en eindpunten beheert van het fibernetwerk, moeten die afspraken duidelijk zijn.”

Fibernetwerk

Om niet honderd procent afhankelijk te blijven van Proximus en Telenet voor het vaste internetaanbod, werkt Orange ook samen met Fluvius. Zij installeren vandaag glasvezelaansluitingen in nieuwe wijken en huren daarna die installatie aan geïnteresseerden. “Dat is voor ons een interessante samenwerking, omdat we hier de begin- en eindpunten kunnen beheren”, benadrukt Trabbia.

 

“Fluvius regelt enkel de optische kabel. Zo genieten we veel meer vrijheid. Het is een actieve toegang waarbij we ons kunnen differentiëren.”

 

“Fluvius regelt enkel de optische kabel. Zo genieten we veel meer vrijheid. Het is een actieve toegang waarbij we ons kunnen differentiëren. We willen niet afhankelijk zijn van de anderen. We willen dat ook in de toekomst met andere operatoren doen. Maar het moet wel een actieve toegang zijn, niet zoals nu bij Telenet het geval is.”

Fluvius is bijna klaar met een site in Genk en werkt ook nog in Gent, Poperinge, Diksmuide en Antwerpen aan een fibernetwerk. Orange zal als eerste provider zijn infrastructuur aansluiten op de passieve glasvezel van Fluvius. Initieel zal de focus enkel op particuliere klanten zitten in woonwijken, maar Trabbia doet daarrond nog geen beloftes. Hij aanziet vandaag het hele project als een proof-of-concept.

Orange voorziet vandaag grote bedrijven op sommige plaatsen wel met een eigen glasvezel. Grote industriële sites hebben al een glasvezelnetwerk van Orange. “We hebben een netwerk en een backbone die fiber ondersteunt”, zegt Trabbia.

IoT & M2M

Waar Trabbia tijdens de presentatie wel de nadruk op wilde leggen, is IoT en M2M. Volgens hem is Orange een van de eerste actoren met meer dan 1 miljoen klanten. Het bedrijf noteerde een groei van 18 procent in 2018. Dat aantal lijkt beperkt in een sterk groeiende IoT- en M2M-markt, maar Trabbia benadrukt dat in die lijst nog heel wat historische M2M 2G-connecties zitten.

 

“We zien de IoT- en M2M-sector heel sterk groeien. Bedrijven begrijpen stilaan wat er allemaal mogelijk is.”

 

“We zien die sector heel sterk groeien, maar we denken niet dat het al rijp is voor de grote massa. We merken dat bedrijven stilaan begrijpen dat het kan. Het gaat dikwijls om specifieke use cases, dikwijls in verticale markten. In die markten doen we niet enkel de connectiviteit, maar ook de service”, verklaart Trabbia.

Orange biedt naast connectiviteitsensoren ook een softwarelaag aan. Volgens Trabbia hebben heel wat grote bedrijven een eigen oplossing, maar kan die software wel interessant zijn voor kmo’s of start-ups om mee aan de slag te gaan. Hij verwijst graag naar Orange Fab, een accelerator van scale-ups die nu in zijn tweede seizoen zit.

Historisch gezien domineert Proximus de bedrijven, maar Orange wil 2019 grijpen om marktaandeel te winnen. Hoeveel wil Trabbia niet kwijt, maar hij wil op mobiel vlak dichter naar Proximus toe groeien. Rond vaste internetaansluitingen doet hij geen prognoses, maar de nadruk ligt volgens hem op ICT en de synergie met Orange Business Group. “Die luxe heeft niemand anders. We gaan er meer van gebruik maken in 2019. Wordt vervolgd,” antwoordt Trabbia fijntjes.

 

Gerelateerd: ‘Vierde operator zal Belgische telecomprijzen verhogen’

Gerelateerd: CEO Orange: ‘Eventueel verbod op 5G-hardware Huawei heeft impact op timing’