API-beleid in Vlaanderen: ‘We willen de bol.com van de overheid zijn’

De Vlaamse (en federale) overheid heeft belachelijk veel informatie over ons. Tot enkele jaren geleden werd er in silo’s gedacht en deed elke afdeling zijn eigen ding. Sinds een jaar waait er een nieuwe wind binnen Agentschap Informatie Vlaanderen. Hét troefwoord: API.

Informatie Vlaanderen is het digitaliseringsagentschap van de Vlaamse overheid. Het denkt na over digitale oplossingen voor bijvoorbeeld Kind en Gezin, VDAB, OCMW’s, steden en gemeenten, etc. Het agentschap verzorgt de sociale media van de overheid en heeft recent met Mijn Burgerprofiel een digitaal loket ontworpen voor alle burgergegevens.

Sinds eind 2017 staat Barbara Van Den Haute als administrateur-generaal aan het hoofd van Informatie Vlaanderen. Volgens Van Den Haute is het passé en moeten we allemaal in ecosystemen denken. De gebruikersinterface hoeft de overheid al lang niet meer zelf te bouwen. Het is de bedoeling van Informatie Vlaanderen om al haar informatie beschikbaar te stellen via API’s.

Een API kan je het best vergelijken met een menukaart van een restaurant. Je kan kiezen uit een lijst met gerechten en even later komt je gekozen gerecht uit de keuken tevoorschijn. Wat de keuken doet, welke ingrediënten er werden gebruikt en wat de gaartijden waren, weet enkel de keuken. Hetzelfde geldt voor API’s.

 

“We willen aparte silo’s schrappen binnen de overheid. Burger Centraal in plaats van Brussel Centraal”

 

“We willen aparte silo’s schrappen binnen de overheid. Burger Centraal in plaats van Brussel Centraal”, zegt Van Den Haute. Aan de hand van API’s trekken we ook gegevens binnen van federaal of lokaal bestuur. Van overheden willen we overheid maken, zodat de burger niet meer van het kastje naar de muur wordt gestuurd.”

De Europese Unie neemt het regelgevend initiatief. Daarna wordt dat vertaald naar een Belgische wetgeving en moet het in Vlaanderen voeten aan de grond krijgen. Van Den Haute: “We zijn goed vertegenwoordig in de Europese Unie om zo belangrijke punten door te drukken. Ik heb een evenknie op federaal vlak waarmee ik goed samenwerk, wat essentieel is voor een goede digitale strategie.”

Wordt iets op federaal vlak goed ontwikkeld of ondersteund, zoals bijvoorbeeld Itsme, dan neemt Informatie Vlaanderen dat over om dubbel werk te voorkomen. Denk daarbij ook aan de eBox met alle federale post, GAS-boetes, bibliotheekmeldingen, etc.

API-first

De API-first-aanpak is nog relatief nieuw voor Informatie Vlaanderen. Het doel is om een API Store te hebben met tal van toepassingen, waarmee de private sector aan de slag kan. Wanneer een start-up tax-on-web interessant kan maken, juicht Van Den Haute dat toe. “De voorbije vijf jaar is open data belangrijk geworden. We integreren al heel wat data met partijen zoals Waze of Apple Maps, wat betreft hinder- en kaartinformatie.”

 

Met API’s kan je ook privacygevoelige informatie gemakkelijk integreren in toepassingen, omdat niemand de inhoud ervan kan zien.

 

Het delen van die informatie is belangrijk en het nieuwe API-beleid moet alles meer flexibiliteit geven. Van Den Haute laat trots weten dat je vandaag in de KBC-app een ticket van De Lijn kan kopen dankzij de beschikbare API. Informatie Vlaanderen is vandaag bezig met API’s duidelijk te beschrijven, zodat ontwikkelaars er vlot mee aan de slag kunnen. Het wordt belangrijk om die API’s duidelijk uit te stallen en om standaarden te hanteren zodat niet iedere implementatie op een andere manier moet gebeuren.

Met API’s kan je ook privacygevoelige informatie gemakkelijk integreren in toepassingen, omdat niemand de inhoud ervan kan zien. Van Den Haute benadrukt meermaals dat veiligheid essentieel is en dat de API’s goede certificaten meekrijgen. Ze moeten volgens haar onbreekbaar zijn.

PSD2-inspiratie

Tijdens het interview geeft ze toe dat een groot deel van haar API-plan gebaseerd is op het even flexibele PSD2. Net als bij PSD2 is een API tegelijk een zegen en een vloek. Wanneer alles in API-vorm beschikbaar is, kan iedereen ermee aan de slag. “Open API’s kan je niet altijd controleren, maar we zorgen voor de nodige vereisten in samenwerking met Imec. Er komt een API Management Tool met een gezamenlijke roadmap. Voor open data hebben we al bestaande API’s, die bijvoorbeeld Waze gebruikt. We willen de bol.com van de overheid worden”, zegt Van Den Haute. “Bij bol.com kunnen ook andere winkeliers het platform gebruiken om hun producten te verkopen. Wij willen dat platform worden voor API’s, zodat iedereen bij ons terecht kan.”


Lees dit: De vloek en zegen van PSD2: wat gebeurt er binnenkort met je geld?


Heel wat overheidsinstanties sturen je maar één of twee keer een bericht, of moet je maar één keer per jaar raadplegen. Het heeft volgens Informatie Vlaanderen geen zin om daar telkens een aparte app voor te ontwikkelen. Ondanks het API-beleid merkt Van Den Haute dat ontwikkelaars nog niet staan te springen om ermee aan de slag te gaan.

“Het lijkt alsof er in Vlaanderen te weinig bedrijven aan de slag gaan met de API’s omdat het landschap te klein is. Bovendien kost het tijd en geld om een goede app te maken, die bijvoorbeeld je medisch dossier toont.”

 

Sociale media en banken zijn belangrijke spelers om de API’s van de overheid te integreren.

 

Daarom mikt Van Den Haute op grote partijen om mee in zee te gaan. Apps van banken en sociale media zijn toepassingen die heel wat mensen dagelijks gebruiken. Daarin ziet ze belangrijke spelers om de API’s van de overheid te integreren. Nu rest de vraag of je diensten zoals Facebook of bankinstellingen genoeg vertrouwt om ook privégegevens te integreren. Van Den Haute benadrukt dat er nergens toegevingen mogen worden gemaakt om ergens binnen te raken. Veiligheid primeert, zodat privégegevens altijd veilig bewaard blijven.

Blijft elke API gratis? “Ik kan vandaag niet zien wie welke data opvraagt omdat alles open is. Er is wel een verschil tussen open data en API’s van bedrijfsprocessen. Denk daarbij aan ziekenhuizen of notarissen. Die zullen wel moeten betalen.”