Mobiele betaalmethodes: wat we kunnen leren van Apple Pay

We shoppen meer en meer online, want dat is gemakkelijk en veilig, of je dat nu thuis in de zetel doet of onderweg met je smartphone. Maar mobiel betalen met diezelfde smartphone online of in de winkel? Dat hinkt nog achter.

Apple lanceerde in België eind november hun betaaldienst Apple Pay waarmee je mobiel en contactloos met je smartphone, smartwatch of zelfs een ring kan betalen. De definitieve doorbraak van mobiele betalingen? We kunnen er alleszins wat uit leren.

Slechts een op vier Belgen betaalt met smartphone

Uit de icapps Technologiebarometer van 2017 blijkt dat slechts een op vier Belgen de smartphone bovenhaalt om te betalen. Nochtans zijn er in België heel wat mogelijkheden. Zo kan je contactloos betalen met de bancontact-app, maar vaak ook met die van je bank. Daarnaast is er ook nog Payconiq waarmee je al bij ruim 50.000 handelaars kunt betalen, en Google Pay. Ook bij online shoppen word je om de oren geslagen met opties.

Waarom we dan toch niet massaal mobiel betalen? De reden is eenvoudig: mobiel betalen is te ingewikkeld en er is te veel frictie voor consumenten.

En daar is Apple Pay

Hoewel er wereldwijd en in België al heel wat pogingen zijn gedaan om mobiele betalingen populair te maken, is geen enkele zo succesvol als Apple Pay. In Singapore, waar Apple Pay ongeveer een jaar geleden live ging, melden retailers dat Apple Pay-gebruikers 92 procent meer mobiele transacties doen dan gebruikers van andere systemen.

De lancering in België is dus goed nieuws voor zowel bedrijven als consumenten. Betalen met de smartphone op websites, in apps of in de winkel wordt veiliger en vlotter dankzij de biometrische beveiliging en uitstekende gebruikservaring van Apple Pay.

Verschillende betaalmethodes zullen blijven

Apple maakt het voor consumenten dus veel eenvoudiger om op het internet en met hun smartphone te betalen. Voor bedrijven wordt het gemakkelijker om online geld te ontvangen. Toch zal Apple Pay niet alle bestaande betaalmethodes vervangen.

De verschillen in ‘betaalcultuur’ zijn te groot, ook binnen Europa. In Duitsland betaal je bijvoorbeeld met SOFORT en SEPA en bij onze noorderburen verkiezen ze iDEAL. Voor het internet bestaan er wereldwijde technische richtlijnen zoals IP, voor betalingen niet. Dat zal ook niet snel veranderen, hoe eenvoudig Apple Pay ook is.

Alternatieve betaalmethodes begrijpen is de sleutel tot internationalisering

Wel opent het deuren voor Belgische bedrijven die in het buitenland verkopen. Hetzelfde geldt trouwens voor andere grote betaalmethodes die vaak onbekend zijn in België. Alipay en WeChat Pay doen bij weinigen een belletje rinkelen en wordt in Europa weinig gebruikt, maar zet wel de deur open voor een miljard Chinese gebruikers.

Wereldwijd zijn er 300 verschillende alternatieve betaalopties. Moet je die dus allemaal ondersteunen? Uiteraard niet, maar het loont wel om na te denken welke mogelijkheden je best aanspreekt om je doelpubliek te bereiken. Diensten zoals Stripe maken het vervolgens eenvoudig om die methodes te integreren met een minimum aan technische inspanning.

Dat is ook Stripes missie: online handel stimuleren door betalen makkelijker te maken. Dit is vooral nog een probleem bij mobiel betalen. Daarom dat onze betaalsoftware al langer klaar is voor Apple Pay en anderen. We maken namelijk technologie eenvoudiger en minder complex. Daar is ook Apple een meester in. Zij maken producten waarop klanten verliefd worden en bereiken mensen over de hele wereld. We kunnen allemaal nog iets leren van Apple en Apple Pay.

 

Dit is een ingezonden bijdrage van Duco van Lanschot, Head of Benelux bij Stripe. Via deze link vind je meer informatie over de betaaloplossingen van het bedrijf.