Game, set … chatbots

In België konden we vorig voetbalseizoen al kennismaken met de Video Assistent Referee, beter bekend als de VAR. Maar het grote publiek leerde de VAR en de technologie erachter pas echt kennen op het afgelopen WK. En zoals we van technologie mogen verwachten, had het meteen een invloed op gemaakte doelpunten, strafschoppen en kaarten tijdens het toernooi. Maar voetbal komt eigenlijk vrij laat met technologische hulpmiddelen op de proppen. Het tennis omarmt een technologie als Hawk-Eye-herhalingen al jaren.

Nieuwe technologieën helpen niet alleen scheidsrechters en sporters op het veld, ze hebben de sportervaring voor fans ook aantrekkelijker gemaakt. Door gebruik te maken van onze smartphoneverslaving en liefde voor ‘het tweede scherm’, geven professionele clubs de supporters die thuis kijken matchinformatie en -statistieken. Vandaag tillen ze dat naar een nog hoger niveau en zorgen ze voor een meer geconnecteerde en spannendere live fanervaring.

Sfeer opsnuiven

Op matchdagen willen supporters de sfeer opsnuiven en er alles uithalen: eten, drinken, de ambiance ervaren en natuurlijk naar de wedstrijd kijken. Het laatste wat fans willen, is doelloos ronddwalen op zoek naar drankstandjes of brochures doorbladeren om het programma te raadplegen. Ze zien dat, terecht, als zonde van hun kostbare tijd.

 

Wanneer een bot ondersteund wordt door de juiste data en learning-mogelijkheden, zorgen chatbots voor een ontzettend gepersonaliseerde fanervaring.

 

Ze zouden ondertussen maar eens fantastische actie of een doelpunt moeten missen. En aangezien iedereen tegenwoordig een smartphone heeft, is het logisch dat clubs en organisatoren daarop inspelen met chatbots.

De term ‘bot’ doet ons misschien denken aan onpersoonlijke machines die de menselijke wensen niet begrijpen. Maar wanneer die bot ondersteund wordt door de juiste data en learning-mogelijkheden zorgen chatbots voor een ontzettend gepersonaliseerde fanervaring. In wezen gedragen ze zich als digitale conciërges en geven ze supporters meteen een accuraat antwoord op vragen waardoor ze nu geen actie op het veld meer hoeven te missen.

Matchbot

Op de Mutua Madrid Open lanceerde de organisatie een chatbot aangedreven door artificial intelligence (AI) om de communicatie met de toeschouwers te versnellen. De chatbot, omgedoopt tot Matchbot, gaf iedereen meteen op de smartphone informatie over onder andere de spelers, het wedstrijdprogramma en de matchresultaten.

Dankzij de machine learning-mogelijkheden verbeterde de bot bij elke interactie en werden de antwoorden steeds nauwkeuriger.

Heineken Urban Polo hanteerde een vergelijkbare aanpak met een AI-gebaseerde ‘digitale conciërge’. Die bracht de actie dichter bij de fans door via Facebook Messenger te antwoorden op allerhande vragen van toeschouwers, gaande van hoe op het evenement te geraken over waar de drankstandjes exact waren tot waar en wanneer welke dj’s er optraden.

Databrein

Het ‘brein’ achter deze chatbots wordt aangestuurd door data. De software van Oracle’s Intelligent Bots trekt waardevolle informatie, gebaseerd op interacties die mensen in het verleden hadden met klantendiensten over verschillende touchpoints, binnen en combineert dat met eventgegevens op één gecentraliseerd platform.

 

Nu onze favoriete sporten nieuwe technologieën omarmen, blijft het speelveld zowel op als naast het terrein veranderen.

 

Dit stelt de bot in staat om op bijna elke vraag een antwoord te genereren. De machine learning-mogelijkheden zorgen er op hun beurt voor dat de antwoorden na verloop van tijd steeds verbeteren.

Nu onze favoriete sporten nieuwe technologieën omarmen, blijft het speelveld zowel op als naast het terrein veranderen. Chatbots worden intelligenter en kunnen steeds complexere verzoeken aan. Zo krijgen toeschouwers een topervaring die de toegangsprijs rechtvaardigt.

 

Dit is een ingezonden bijdrage van Jan Ronsse, CEO bij Oracle BeLux. Via deze link vind je meer informatie over de data-oplossingen van het bedrijf.