Waarom Mac klappen krijgt in een groeiende pc-markt

Na jaren in het slop, is er opnieuw een sprankje hoop voor de pc-markt. Het afgelopen kwartaal was het beste in zes jaar. Tegelijk had de Mac van Apple het slechtste kwartaal in zeven jaar. Wat is er aan de hand?

De cijfers van Gartner en IDC liegen er niet om. Hoewel hun methodologie verschilt, noteerden beide analysebureaus een opmerkelijke stijging in de pc-verkoop voor het afgelopen kwartaal. Gartner spreekt over een stijging van 1,4 procent jaar op jaar. De cijfers van IDC zijn nog iets optimistischer, met een stijging van 2,7 procent.

Het voorbije kwartaal was daarmee het beste sinds 2012, maar in totale aantallen is de pc-markt wel flink gekrompen. Zes jaar geleden werden nog zo’n 87 miljoen pc’s per kwartaal verscheept, vandaag zijn dat er ongeveer 62 miljoen.

Tegelijk kende de Mac-verkoop van Apple het slechtste kwartaal sinds 2010. Het moest jaar op jaar een klap van 13 procent incasseren. Er werden in totaal 3,72 miljoen Macs verkocht, ten opzichte van 4,29 miljoen vorig jaar. Het was al van Q3 2013 geleden dat Apple nog minder dan 4 miljoen Macs op een kwartaal verkocht.

Oude hardware

Het lijkt aannemelijk om in de richting van Apple zelf te wijzen voor een verklaring van de slechte cijfers. Nagenoeg de hele Mac-lijn was tijdens het voorbije kwartaal verouderd. De iMac Pro werd nog eens in december vernieuwd, maar voor de rest van het gamma was dat al zeker een jaar of langer geleden.

 

Nagenoeg de hele Mac-lijn was tijdens het voorbije kwartaal verouderd.

 

De 12 inch MacBook en gewone iMac zijn voor het laatst in juni 2017 vernieuwd. De MacBook Air heeft sinds 2015 geen veranderingen meer gezien, met uitzondering van een licht opgekrikte kloksnelheid voor het basismodel vorig jaar. De Mac mini is onveranderd sinds oktober 2014, en voor de Mac Pro is het zelfs al van december 2013 geleden dat we een upgrade kregen.

De MacBook Pro werd wel pas vernieuwd, maar de timing was bijzonder ongelukkig. In plaats van tijdens Apples ontwikkelaarsconferentie WWDC in juni, zoals algemeen werd verwacht, zagen de nieuwe modellen pas half juli het licht. Het derde kwartaal was op dat moment al twaalf dagen afgesloten.

Slechte timing

Luca Maestri, CFO van Apple, adresseerde de laattijdige lancering tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten eerder deze week. “Onze verkoopprestaties jaar op jaar werden beïnvloed door de verschillende timing van de MacBook Pro-lancering, die pas in het begin van Q4 van dit jaar plaatsvond, in tegenstelling tot juni vorig jaar.”

Toch kan je de teleurstellende Mac-verkoop in het voorbije kwartaal niet alleen toewijzen aan de uitgestelde MacBook Pro-lancering. Apple heeft zijn Macs in de voorbije acht jaar op verschillende tijdstippen vernieuwd, maar nooit waren de resultaten zo slecht als in het afgelopen kwartaal.

Heeft het dan misschien te maken met de slechte pers die Macs de laatste tijd hebben gekregen? Het is moeilijk om een computer van duizend(en) euro(‘s) verkocht te krijgen als blijkt dat het toetsenbord het elk moment kan begeven en hij trager is dan zijn voorganger. Apple heeft beide problemen ondertussen aangepakt, maar met name het toetsenbordprobleem domineerde het afgelopen kwartaal.

Het Windows 10-effect

Allemaal plausibel, maar een belangrijkere verklaring voor de discrepantie is het Windows 10-effect. Windows 10 wordt sinds de lancering in 2015 erg goed ontvangen en Microsoft heeft al een mooi groeiparcours afgelegd. Eén belangrijke groep gebruikers hield tot nog toe evenwel de boot grotendeels af om naar Windows 10 te upgraden: enterprise.

Inderdaad, zowel Gartner als IDC wijten de opflakkering van de pc-markt in de eerste plaats aan de zakelijke markt die eindelijk Windows 10 omarmt. “De groei van verscheepte pc’s in het tweede kwartaal van 2018 werd aangedreven door de vraag in de zakelijke markt, die de dalende verkoop in het consumentensegment ophief”, zegt Gartner-analist Mikako Kitagawa.

 

Apple kan niet mee profiteren van de migratie naar Windows 10 op de zakelijke markt.

 

Microsoft en Apple bedienen op dat vlak duidelijk twee verschillende markten. Hoewel er zeker professionals zijn die naar een Mac grijpen om professioneel (creatief) werk gedaan te krijgen, is het Windows dat de harten van de grote bedrijven verovert. In dat opzicht kan Apple niet mee profiteren van de migratie naar Windows 10 die nu in heel wat organisaties aan de gang is.

Artificiële groei

De groei die we vandaag zien als gevolg van de bedrijfsmigratie naar Windows 10, is niet duurzaam. “Het momentum voor pc’s zal binnen twee jaar verzwakken, wanneer de vervangingspiek voor Windows 10 verstrijkt”, legt Kitagawa uit. Daarna zullen pc-fabrikanten het weer een stuk moeilijker krijgen.

We zien vandaag dus een artificiële piek op de pc-markt die geen beloftes inhoudt voor de toekomst. In dat opzicht is de steile daling in de Mac-verkoop misschien een voorbode van wat ook de rest van de pc-markt te wachten staat, eenmaal de Windows 10-upgradecyclus is afgerond.